Mass Effect 3: Extended Cut – ett avslut igen

Det är kanske överflödigt att påpeka att den här texten innehåller spoilers, men nu har jag i alla fall sagt det. Läs på egen risk.

När jag hade spelat färdigt Mass Effect 3 så kände jag mig inte alls sådär besviken som jag trodde att jag skulle göra. Jag hade in i det sista undvikit att läsa texter med spoilers men ändå klart och tydligt fattat att många var extremt missnöjda med spelet. Våldtäkt på en av världens bästa spelserier rent av. Illa illa tänkte jag och drog mig för att spela klart.

Men så när jag som sagt stod där och hade sprängt alla Reapers i luften och offrat mitt liv för mänskligheten så kändes det ändå ganska bra.

Nu ska jag från början säga att jag är en sucker för dramatiska slut där det INTE går bra. Eller ja, där hjälten dör. Jag kan ryckas med i överraskningsmoment som gör att jag blir helt “ahhhhh”, “whaaaaat?”, “coooooolt”. Därför känns det som om jag inte ens reflekterade över alla hål i slutet som jag nu i efterhand inser finns där. Att besättningen helt plötsligt var på Normandy, att alla relays exploderade, att det inte spelade någon roll hur många som kämpade på din sida och så vidare. Jag gillade kovändningen – att the Citadel var vapnet och jag hade inget emot Star Child. Jag tyckte också att slutet gav mig tillräckligt mycket avslut. Jag behövde inte veta mer om vad som hände med mina medkompanjoner, jag var nöjd. Det enda som jag egentligen tyckte var konstigt var att Star Child alls gav dig två val som var tydligt utmarkerade. Varför skulle han göra det när jag egentligen inte borde vara där? Jag var ju inte riktigt inbjuden om man säger så.

Med det sagt så tycker jag ändå att Extended Cut gör slutet bättre. Ett fjärde valbart slut är tillfört, en del av hålen är förklarade (som varför min älskade Liara klev ut ur Normandie efter kraschen) och det finns mer information om vad som händer efter att Shepard gjort sitt val. Det känns mer som ett ännu bättre avslut och samtidigt så är slutet inte ändrat i grunden. Ärligt talat var jag nervös över att Bioware skulle ändra inriktningen helt efter fansens önskemål.

Nu kommer jag kanske att få lite Rage WTF, men jag måste ändå säga att jag anser att en utvecklare måste kunna stå för sina val – vare sig de visar sig vara bra eller dåliga. Uppenbarligen hade Bioware för tajt tidsschema när de skulle göra spelet, eller så ville de få ett sådant rafflande avslut att de missade att tänka på de gluggar som skapades – vilket egentligen är märkligt eftersom detaljer, lore och dialoger är deras grej. Men det var deras slut.

Många skulle nog hävda att slutet ser ut som det gör för att det ska finnas utrymme för framtida tillägg. Och precis så tror jag att det är. Vi har inte sett det sista av Mass Effect-serien eftersom det finns pengar att tjäna. Sen är bara frågan om Bioware på vägen retat upp så många fans att det inte kommer att säljas speciellt mycket tillägg. Men det återstår att se.

Att ett spel kan skapa så mycket ilska och frustration tycker jag för övrigt är ganska fantastiskt. Det visar hur många hängivna fans som spelet faktiskt har och jag förstår till viss mån ilskan som bubblat, även om jag inte känner den själv.

En annan sak som jag tycker hade varit intressant var om det hela faktiskt byggde på indoktrineringsteorin, den som går ut på att hela slutet egentligen var en inbillning. Att Shepard var indoktrinerad och där hen valde att spränga allt i luften för att kämpa mot en kontroll av Reapers eller att ge efter och bli kontrollerad. Ett litet “Bobby vaknade upp i duschen och allt var en dröm”. MEN! Då borde det ha varit tydligt från början. När en sådan teori läggs fram i efterhand så blir det inget annat än en efterkonstruktion, hur avancerad och intressant den än är.

Nu väntar jag på att min man ska spela färdigt spelet så att vi kan diskutera slutet. Jag vill se om jag verkligen är en av riktigt få som inte blev upprörd när eftertexterna rullade första gången.

, , , , ,

About EmmyZ

"I used to blog twice every day, but then I took an Arrow in the Knee" Spelar just nu: Guild Wars 2 (PC), LBP (Vita) Crisis Core (PSP).

5 Responses to “Mass Effect 3: Extended Cut – ett avslut igen”

  1. Paul W 28 juni 2012 at 17:14 #

    Trevligt att du börjar skriva igen, det var roligt att läsa ditt bloggande!

  2. A_Strindberg 29 juni 2012 at 13:51 #

    Jag var också en av de personer som faktiskt tyckte det var ett vackert och nästan romantiskt slut. Jag kände en upprymdhet när sluttexterna rullade, inte besvikelse. Kritiken tycker jag till viss del är berättigad, många hade känslan över att de inte fick utdelning för alla de moraliska vägval de gjort under spelets gång, men det är ju samtidigt en del av verkligheten med moraliska val. Man gör dem för vad man tror är rätt, inte för att få en viss utdelning i slutändan.

    Jag har inte skaffat Extended cut än, jag vet heller inte om jag vill göra det. Jag spelade igenom 1-3 med samma karaktär och i mitt huvud ska en omspelning vara exakt lika lång, inte bara att jag gör det sista kapitlet. Och jag känner mig rätt nöjd med spelupplevlsen som det känns nu.

  3. EmmyZ 03 juli 2012 at 19:35 #

    @Paul W: Kul att du tycker det :-D Verkar dock som om jag måste komma i form och lära mig svara på kommentarer också!

    @A_Strindberg: Bra beskrivning av slutet tycker jag. Jag hade som sagt inte heller något emot att mina val inte spelade roll och samtidigt förstår jag den kritik som gäller luckorna. Men jag var absolut inte besviken. Jag vill dock påpeka att extended cut inte på något sätt ändrar slutet. Det ger bara lite mer lore efter att valen gjorts och så täcker ett par nya cut-scenes igen de hål som fans. Om du är sugen :-)

  4. Lizzarder 09 juli 2012 at 12:54 #

    Har lite blandade känslor om det här. Åt ena sidan känns hela den här grejen sjukt bisarr. Just att just slutet på ett spel väcker så stor rage att skaparna går tillbaka och förklarar vad som verkligen hände. Åt andra sidan är jag faktiskt ändå glad att de gjorde det, då jag tyvärr tillhör skaran som blev väldigt besviken. EC DLC’n har gjort att jag faktiskt fått tillbaka suget att någon dag spela om det igen.
    Och om man faktiskt tillhör de lyckliga som gillade iden med att man själv drog slutsatser om vad som skedde efter det sista valet behöver ju inte ladda hem tillägget. Win win för båda smaker.

  5. EmmyZ 14 juli 2012 at 19:05 #

    @Lizzarder: Ja det är lite blandade känslor. Det känns konstigt att ett spelföretag ska behöva gå ut och förklara sig och rätta till ett spel. Jag ser det som att den enda anledningen till att de gjorde det var att de själva insåg att de slarvat – och det är faktiskt pinsamt. Å andra sidan är jag personligen glad att fler gillade det nya slutet eftersom jag ändå vill att folk ska ha en positiv upplevelse av spelet som jag själv tycker är sjukt bra!

Kommentera

Länka till ditt senaste inlägg