När eftertexterna rullat i L.A. Noire

Efter dryga 20 timmar har jag blivit färdig med L.A. Noire, spelet med den mest läskiga kombinationen någonsin av grymt detaljerade ansiktsrörelser och oerhört stela kroppsrörelser. Att Rockstar Games lyckas skapa ansiktsanimationer som är så detaljerade att du i princip kan notera muskelryckningar i mungipan är fascinerande. Och det är nog därför jag blir förvånad över att de inte lyckas göra samma sak med karaktärernas kroppsrörelser. För att inte tala om håret. Stelare grafik får du nog leta efter. Det märks vad Rockstar valt att lägga krut på.

Lite kort beskrivet är L.A. Noire en deckarberättelse där du spelar en polis vid namn Cole Phelps som har ett förflutet som krigsveteran och hjälte. Nu försöker han istället lösa brott och klättra på karriärstegen inom LAPD, något som inte är helt enkelt i ett väldigt korrumperat L.A. år 1947.

Spelet är uppbyggt i kapitel där varje kapitel i princip representerar en utredning. Du söker ledtrådar, genomför förhör och jagar skurkar både till fots och med bil. Du för anteckningar och lägger ihop fakta för att kunna genomföra så korrekta och effektiva förhör som möjligt och du måste avgöra ifall personerna du pratar med ljuger eller talar sanning genom att analysera deras ansiktsuttryck. Något som ibland är väldigt enkelt och ibland rent förjävligt svårt.

Så, är det bra då? Både ja och nej. Att Rockstar satsat på ett upplägg med mordmysterier, där letande efter ledtrådar och förhör med både vittnen och misstänka ligger i fokus, är spännande och helt rätt i just det här spelet. Jag gillar att jag tvingas tänka. Jag gillar också att noggrannhet lönar sig och att slarv straffar sig. För ja, samlar du inte tillräckligt många ledtrådar eller kopplar sammanhanget så blir det jäkligt svårt att genomföra förhören. Sen kan jag dock tycka att det skulle kunna vara ännu svårare att komma vidare om du är dålig i förhören. Nu kan du i princip misslyckas totalt och berättelsen fortsätter ändå.

Men så blir jag samtidigt lite besviken över att storyn känns splittrad och inte alls så fascinerande och engagerande som jag hade hoppats. Visst, den är lite spännande ibland och visst, det finns en röd tråd igenom hela spelet. Men jag har också lätt för att tappa den i virrvarret av sidouppdrag som jag till slut helt ignorerade. Jag hade helt enkelt gärna sett en tydligare och mer fokuserad berättelse som också var intressantare och mer engagerande.

Jag förstår dock tanken om att jag ska leva mig in rollen som huvudpersonen Cole Phelps och hans strävan efter att kliva på karriärstegen inom polisyrket. Och jag förstår att sidouppdragen som egentligen är små korta polisuppdrag ska ge känslan av att du verkligen är en polis mitt i vardagen. Men det funkar inte riktigt för mig.

Sammanfattar jag mina intryck blir det dock övervägande positivt. Jag gillar upplägget och att jag faktiskt har spenderat 20 timmar på att spela igenom berättelsen talar ju sitt tydliga språk. Jag hoppas helt enkelt att fler spelutvecklare vågar göra som Rockstar och testa något nytt.

Spelet skickades till mig från Nordic Game Supply.

L.A. Noire 

Release: 20 maj
Genre: Action/Äventyr
Finns till: 360 och PS3


  • Ansiktsanimationerna och hur de används i spelets upplägg
  • Huvuduppdragen som är gedigna, varierade och ibland riktigt obehagliga
  • Fokus på utredningar med allt vad det innebär istället för action
  • Mycket speltid för pengarna och en enormt stor stad att utforska för den som gillar sådant

  • De når inte fram med berättelsen
  • Många av karaktärerna känns tyvärr ganska platta
  • Den övriga karaktärsdesignen ter sig klumpigare än vanligt i kontrast till de detaljerade ansiktsanimationerna
  • Sidouppdragen är för upprepande för att kännas intressanta

, ,

About EmmyZ

"I used to blog twice every day, but then I took an Arrow in the Knee" Spelar just nu: Guild Wars 2 (PC), LBP (Vita) Crisis Core (PSP).

8 Responses to “När eftertexterna rullat i L.A. Noire”

  1. niklas (megastorm) 16 juni 2011 at 15:56 #

    Sött slutkläm och lite hemligt sådär
    Spelet skickades till mig från

    ;)

  2. EmmyZ 16 juni 2011 at 16:01 #

    Petnoga! :p

  3. Jonas Andreasson 16 juni 2011 at 16:38 #

    Verkar vara ett härligt spel, får ta och prova det när tiden finns. Sugen på något nytt…20 timmar låter precis lagom. Skön läsning!

  4. Caymot 16 juni 2011 at 23:56 #

    Jag tyckte LA Noir var helt fantastiskt. Den ypperliga, och för tvspel sällsynt subtila berättelsen saknar tyvärr nästan motstycke i spelvärlden. Förhoppningsvis är det ett tecken på att en viss mognad börjar inträda i mediet.

  5. Gwellmyn 20 juni 2011 at 8:13 #

    Överlag gillade jag också L.A Noire, även om jag kanske hade lite förhöga förväntningar. Det jag blev mest besviken på var hur otroligt platt Cole var som karaktär. Det var först den sista timmen som han verkligen fick någon som helst substans och man började få någon känsla för honom.

  6. EmmyZ 20 juni 2011 at 8:56 #

    @Jonas: Tack! Ja, men det tycker jag absolut du bör göra. Rockstar gör något nytt och spännande och det är solklart värt att spela igenom!

    @Caymot: Nu är det kanske på grund av hypen om att manuset till spelet var större än till en lång tv-serie som gjorde att jag blev besviken på storyn. Men nej, den når inte riktigt in till mitt innersta. Dock märks det att de lagt enormt mycket tid på subtila detaljer som du säger. Men tydligare fokus hade jag ändå önskat.

    @Gwellmyn: Ja Cole är ganska platt. Men, jag måste ju erkänna att man förstår väldigt mycket mer varför när man spelat igenom hela spelet (inklusive eftertexterna). Då får han på något vis mer substans. Men det är ju kanske inte optimalt att man ska behöva vänta hela spelet för att få en känsla för karaktären.

  7. Holmberg 21 juni 2011 at 9:01 #

    Jag är fortfarande bara halvvägs igenom spelet men hittills får jag säga att jag håller med i precis allt du skriver om det.

    Vissa saker är riktigt bra. Tanken och den övergripande spelkänslan.

    Men vissa saker faller platt och klumpigt och hindrar den där totala inlevelsen.

    Ett riktigt bra spel som tyvärr borde ha varit ännu bättre.

  8. EmmyZ 21 juni 2011 at 20:22 #

    Jag tycker de sa det ganska bra i senaste avsnittet av Radiogamer, att L.A. Noire är lite som Heavy Rain på det viset. Spelmekaniken är så pass inovativ att spelet är värt att spela nästan bara för den sakens skull. Men det finns en hel del som inte är sådär fantastiskt som man skulle ha kunnat hoppas.

Kommentera

Länka till ditt senaste inlägg