Gamex på golvet

Det var en helt galen dag igår. Kul men intensiv. Tyvärr var uppkopplingen på mässan så dålig att det inte gick att blogga direkt, så det kommer ut lite klipp nu några dagar framöver.

Mina intryck från spelmässan var dock ganska blandade. Kul med stor mässa. Kul att det var så mycket folk! Kul att träffa alla bloggare, twittrare och branschmänniskor. Kul att få testa Dance Central och Kinect.

Men sen tyckte jag att det generellt fanns för få roliga spel att testa. Det kändes mest som om man ville visa upp Move och Kinect som att det var något som revolutionerat världen. Kolla här – det här är spel idag! Det imponerar kanske på genren icke-gamers, men inte så mycket på de inbitna spelarna.

Men kort sammanfattat så har jag hunnit testa just Move och Kinect (vilken paradox) och Dragon Age 2 och det var väl i princip det jag också var ute efter. Dragon Age 2 återkommer jag till, men testen av Move tillsammans med Oskar Källner och Kinect tillsammans med Ludde från Svampriket kan ni få ta del av redan nu, samt en intervju med Johan Hallstan och Victor Sjöström från Level.
.

, , , , , , ,

About EmmyZ

"I used to blog twice every day, but then I took an Arrow in the Knee" Spelar just nu: Guild Wars 2 (PC), LBP (Vita) Crisis Core (PSP).

20 Responses to “Gamex på golvet”

  1. Spel-Malmer 07 november 2010 at 14:24 #

    Awesome med dig å Ludde i Dance Central!
    Spel-Malmer skrev senast [type] ..Videoblogg- Godafton och välkommen hem till mig

  2. Jonas Andreasson 07 november 2010 at 18:49 #

    Kinect lyckades inte imponera mig, hoppas det kommer lite fler spel till den annars blir det aldrig ett köp :/
    Jonas Andreasson skrev senast [type] ..Zombies!

  3. Oskar Källner 07 november 2010 at 19:06 #

    Ja, det var verkligen jättekul att träffas!
    Vi får se till att göra tradition av det här.

    (Och jag kan bara instämma i Malmers lovprisning av era moves på dansgolvet. ;-) )
    Oskar Källner skrev senast [type] ..Därför är Star Wars fantasy

  4. Elin (Ariez) 07 november 2010 at 19:23 #

    Haha, Ludde är min idol! :)

  5. Ludde Lundblad 07 november 2010 at 20:16 #

    HAHAHAHA

  6. Henke (spelgubben) 07 november 2010 at 21:02 #

    Pluspoäng till Ludde för stjärtsmisk

  7. NuYu 08 november 2010 at 0:10 #

    Haha, grymt! Men visst är man lite trött på allt detta viftande. Eller, mycket trött. Det enda kommande spelet som verkar intressant och använder rörelsefunktioner är väl Child of Eden, och det bara efter någon trailer. Hur själva spelandet blir återstår att se.
    NuYu skrev senast [type] ..Destination Kista

  8. Micke 08 november 2010 at 7:17 #

    Ni (Ludde och Emmy) är helt klart bättre människor än mig! Jag vågade mig aldrig upp på Kinect-scenen då jag är för blyg. Men det ser himla kul ut, Dance Central är nog den enda riktigt bra Kinect-titeln jag sett.
    Micke skrev senast [type] ..GAMEX-nedräkning- 1!

  9. Oskar Källner 08 november 2010 at 7:37 #

    Child of Eden hade varit precis den typ av nya osläppta spel som jag skulle vilja ha testat. Jag gick och frågade 360-folket om de inte hade det undanstoppat någonstans, men fick svaret: “Vad hette det sa du? Det där känner jag inte riktigt till?”

    Tydligen hade vissa av montrarna bara hyrt in folk utan större gamerbakgrund, för pratade man om något annat än det spel de presenterade hade de inte så stor pejl. ;-)
    Oskar Källner skrev senast [type] ..Gamex – Jag hade helt enkelt väldigt kul…

  10. Farbror Atlas 08 november 2010 at 10:10 #

    Haha! Ni är ju grymma dansare båda två. Kul att träffa er båda också även om det blev som hastigast. :)

  11. Mattias Falck 08 november 2010 at 12:49 #

    Ledsen Ludde men du fick verkligen smisk av Emmy i DC! Hjälp vad roligt det kommer bli att få spela det här med vänner hemma på festen!

  12. EmmyZ 08 november 2010 at 19:42 #

    @Spel-Malmer: Vi ägde golvet ska jag säga dig :p
    @Jonas Andreasson: Jag testade bara Dance Central som fungerade bra, men enligt bland annat Spel-Malmer och Oskar Källner är det en del fördröjning. Och det är inte första gången jag hör det. Antagligen beror det dock mer på spelen än på hårdvaran.
    @Oskar Källner: Helt klart. Nästa år ska vi fasen ha ett bloggbås :P
    @Elin (Ariez): Min med :p
    @NuYu: Jag har egentligen aldrig gillat viftandet och därför är Move inte ett dugg intressant, tyvärr.
    @Micke: Du skulle ha testat! Det var faktiskt sjukt kul :-D Frågan är dock om jag skulle köra det själv hemma. Men kanske…
    @Oskar Källner: Lite dåligt, men jag förstår deras strategi. Antar att det hade varit för dyrt med anställda på Microsoft. Frivilliga funktionärer är nog billigare i drift :)
    @Farbror Atlas: Det samma. Nästa gång får det bli längre!
    @Mattias Falck: Hihi :-D Kul att man kan få smiska Ludde i något i alla fall :p

  13. Oskar Källner 08 november 2010 at 23:11 #

    “Antagligen beror det dock mer på spelen än på hårdvaran.”

    Sorry Emmy. Jag är övertygad om att fördröjningen ligger i hårdvaran, snarare än mjukvaran.

    Dance Central går bra, för där gör det inget. Men det innebär att det kommer bli väldigt svårt att skapa spel som bygger på snabb reaktion och koordination. Och det är problematiskt när majoriteten av alla spel baserade på just det…

    Tackar vet jag PS2ans gamla Eyetoy. ;-)
    Oskar Källner skrev senast [type] ..Gamex – Jag hade helt enkelt väldigt kul…

  14. Micke 08 november 2010 at 23:51 #

    Oskar: Nu blir jag lite intresserad, vad är det som gör dig så övertygad om att det?

  15. Oskar Källner 09 november 2010 at 8:30 #

    Därför att alla spel och titlar vi testade hade samma fördröjning. Även den enklaste yoga-simulator som inte direkt drar någon kraft ur själva Xboxen. Så antingen har ingen av spelmakarna lärt sig att utnyttja Kinects hårdvara ordentligt (vilket jag trots allt inte finner speciellt troligt) eller också så är helt enkelt hårdvaran lite långsam.

    Det är trots allt en hel del hårdvaran ska göra. Den ska hålla koll på en eller flera kroppar i tre dimensioner. Den ska följa dig i rummet. Den ska också sortera bort andra människor som passerar bakom. Det innebär att det inte bara är en direkt och rå input som i den gamla Eyetoyen, utan all input måste bearbetas och filtreras innan den går vidare till mjukvaran. Detta kräver snabba algoritmer och processorkraft.

    Kanske skulle fördröjningen inte varit så illa med kraftigare hårdvara. Men man har ju hört talas om hur de bytte ut innandömet mot billigare komponenter ganska sent i utvecklingsprocessen. Antagligen insåg de att det skulle kosta allt för mycket. Så specifikationerna är inte längre vad de borde vara, och vi får leva med minst 200 millisek fördröjning.
    Oskar Källner skrev senast [type] ..Gamex – Jag hade helt enkelt väldigt kul…

  16. NuYu 09 november 2010 at 10:04 #

    Jag tror precis som Oskar att det är hårdvaran det är fel på. Dance Central skulle kunna registrera och ge poäng i efterhand, anpassat till fördröjningen, vilket gör att det inte blir något problem. Andra titlar däremot. I Sonic Riders (eller vad det hette) fick folk hoppa en halv sekund innan själva hoppet för att det skulle funka. Och boxningsslagen, snacka om att de kom efter.
    NuYu skrev senast [type] ..Gamex- Försnack

  17. Micke 09 november 2010 at 12:43 #

    Oskar, NuYu: Om jag förstår t.ex. Digital Foundrys analys av Kinect så görs analysen i mjukvara på XBoxen, av ett programpaket som Microsoft levererar med Kinect-hårdvaran. Att det är samma algoritmer som gör analysen för alla spel skulle förklara att fördröjningen är lika, men att det är en mjukvarulösning öppnar upp för förbättringar efterhand som algoritmerna fintrimmas.

  18. Oskar Källner 09 november 2010 at 20:11 #

    Micke, Nuyu: Ja om det är mjukvara så kanske det finns hopp. Då kan de ju faktiskt finslipa algoritmerna med tiden.

    Men hur tajt kan de egentligen få det? Jag tror personligen att de skulle behöva någon form av hårdvaruacceleration. Vem vet, det kanske kommer någon form av Kinect Plus, om typ två år. ;-)
    Oskar Källner skrev senast [type] ..Gamex – Jag hade helt enkelt väldigt kul…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Spelintryck från Gamex | Carrot Games - 07 november 2010

    [...] inne i mässhallen fick jag syn på Ludde från Svampriket och Emmy Z.  De var precis så trevliga som de verkat. Blev glatt överraskade att de faktiskt kände igen [...]

  2. Gamex 2010 - 15 december 2010

    [...] har man lagt ut ett par rapporter med löfte om mer, Blog’em up presenterar Gamex i bilder, EmmyZ gör något liknande i videoform liksom Gaminggrannar. Bland de mer matigare rapporterna finns en [...]

Kommentera

Länka till ditt senaste inlägg