Risk för överbetyg?

Tidigt uppe som jag var med dottern idag råkade jag hamna framför SVT:s morgonsoffa med spelrecensioner. Bland annat visades bilder från Enslaved, som för övrigt ser riktig mysigt och fräsch ut. Tillsammans med en massa lovord från både spelsajter och Twitter så har peppen etablerat sig i mitt hjärta. På Metacritic har spelet fått ca 8/10 i medelbetyg.

Det får mig dock att fundera. Hur vanligt är det egentligen att spel får för bra eller för dåligt betyg för att de kommer från ingenstans och är bättre respektive sämre än förväntat?

Ska förväntningar verkligen spela in när man recenserar ett spel? En önskan om att ett spel är på ett visst sätt, men att det visar sig vara något annat. Ska inte spel recenseras utifrån vad de innehåller? Är det inte kvaliteten på produkten tillsammans med utförande, kreativitet och nyskapande etc som ska styra betyget?

Svaret är, anser jag, att förväntningarna inte ska spela in. Men där kommer också problematiken. Uppbyggda förväntningar är svåra att bortse ifrån och att undvika.

Det här är ett intressant och svårt ämne. För vem kan egentligen peka på en recension och säga att den här recensenten har gett spelet ett bra betyg bara för att hon eller han förväntat sig att spelet skulle vara skitkasst. Alla bedömningar är ju ändå subjektivt tyckande. För vi är ju bara människor, och människor påverkas av andras åsikter, smart marknadsföring och andra yttre faktorer – som hype. Hade spel som Enslaved och Singularity fått så bra omdömen om de marknadsförts hårdare och etablerat pepp och hype? Kommer framtida spel, som många verkligen ser fram emot, att få så bra betyg som de förtjänar? De kan ju vara överhypade.


Jag vill ge ett exempel. Många hypar järnet inför spel som Diablo 3, Cataclysm, The Last Guardian, Star Wars: The Old Republic, Mass Effect 3 m.fl. (Oups, nu räknade jag nog upp mina peppspel ^_^). Men tänk om nu något av spelen inte lever upp till förväntningarna. Tänk om branschen blir besviken och ger spelet ett medelbetyg, trots att det förtjänar mer.

Jag får helt enkelt en känsla av att samma spel kan få helt olika betyg av samma tyckare beroende på hur stor hypen var innan spelet släpptes. Och egentligen är det kanske betygssystemet som jag vill komma åt här. Det är helt enkelt svårt att sätta rättvisa betyg.

För vad skiljer en sjua från en åtta? Kanske lite extra hype…

Vad tror du?

, , , , , , , ,

About EmmyZ

"I used to blog twice every day, but then I took an Arrow in the Knee" Spelar just nu: Guild Wars 2 (PC), LBP (Vita) Crisis Core (PSP).

14 Responses to “Risk för överbetyg?”

  1. Spel-Malmer 20 oktober 2010 at 10:16 #

    Enslaved är mysigt men inte magiskt. Ett bra 8/10 spel med i min mening ett slut som inte lever upp till premissen.
    Spel-Malmer skrev senast [type] ..Vad är det för fel på Enslaved

  2. Maria, -STR/+CHA 20 oktober 2010 at 10:23 #

    Därför läser jag aldrig recensioner gjorda på spel eller film. Betyg 3, 5 eller 10 spelar ingen roll för mig. Jag vill spela spelet själv för att skaffa mig min alldeles egna uppfattning. Om jag tvekar inför ett spel frågar jag den som vet om mina spelvanor – min bästa polare. Ändå har jag blivit besviken över spel som jag haft höga förväntningar på. Det går aldrig att undvika. :P

  3. Lunandrez 20 oktober 2010 at 10:37 #

    Jag tycker det är skitsvårt med betyg själv, det är därför jag aldrig sätter några sådana när jag skriver om spel i min blogg. Nog för att jag aldrig riktigt skriver recensioner av spel i bloggen, men texter som liknar det i alla fall. Jag anser att siffran oftast får alldeles för stort fokus, och att det är flera gånger enklare att få sagt hur bra man tycker om (alternativt inte tycker om) ett spel i texten. Får läsarna en siffra så finns det allt för många som inte bryr sig allt för mycket om vad skribenten i fråga egentligen hade att säga i sin text om spelet.

    Sedan tycker jag det är jobbigt att sätta ett betyg också av anledningen att spel kan växa eller sjunka i ens ögon med tiden, precis som det är med film för mig. Ett spel som jag tycker är en åtta kort efter att jag spelat igenom det kanske efter några månader antingen växt på mig och blivit en nia, eller så känns det mer som att det sjunkit i mina ögon till en sjua. Ja, du fattar nog galoppen.

    Så jag är i så fall för ett rörligt system där spels betyg kan ändras med tiden, men det blir ju givetvis svårt för läsare att uppfatta om de läste texten om ett spel för länge sedan. Därför använder jag inget sådant system heller när jag skriver om spel i bloggen, utan får sagt allt jag vill med hjälp av text och inte en siffra som snor all uppmärksamhet.
    Lunandrez skrev senast [type] ..Story-trailern till Brotherhood

  4. Oskar Källner 20 oktober 2010 at 11:00 #

    Bra artikel. Och vad mer kan man säga. Du har rätt.

    Självklart spelar förväntningar och hype in i hur man upplever saker. Och det är inte bara spel, utan film, musik, teater, den där Greklandsemestern, ja precis allt.

    Och jag tror inte heller att det är något att göra åt. Vi fungerar helt enkelt så som människor. Vi kan bara försöka vara medvetna om det…

    Angående betyg. En bra recensionen tycker jag bör innehålla både positiva och negativa aspekter av produkten, så att man inte stirrar sig blind på slutbetyget utan kan bilda sig en egen uppfattning.
    Oskar Källner skrev senast [type] ..Messianska hänsyftningar i Castlevania

  5. Henke (spelgubben) 20 oktober 2010 at 14:07 #

    Jag försöker att inte bry mig så mycket om betyg i recensioner. De flesta brukar tycka ganska tvärt emot mig iallafall :)
    Henke (spelgubben) skrev senast [type] ..Tyvärr ingen medalj för Medal Of Honor

  6. Mattias 20 oktober 2010 at 17:10 #

    Mykcet bra text!

    Förväntningar tycker jag ändå skall vara en del av en recension, för då får recensionen en mer personlig “touch”. Vilket jag uppskatar när jag läser dem. Annars håller jag med dig, den viktigaste biten skall ändå vara innehållet.

    Betyg i siffror brukar jag dock inte bry mig om, för det känns aldrig riktigt rättvist. Oskar skriver det bra här i kommentatersfältet.
    Mattias skrev senast [type] ..Uppdaterad text- ”Jag spelar bort mitt liv”

  7. David 20 oktober 2010 at 18:41 #

    Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med här, som Mattias säger så kommer förväntningar påverka ens uppfattning om ett spel. Jag tror att Enslaved inte hade fått 81 i Metascore om det varit mer hypat (fast det hade sålt bättre så det går väl på ett ut…), nu blir det lite en smygare som kommer och överraskar oss. På samma sätt kommer The Old Republics betyg vara lägre än det “borde” eftersom det står BioWare på det och alla vill att det skall vara WoW-dödaren. Och ja… Ja, vi får se hur det blir med den saken. (Bryter inget NDA här eller så, har bara rätt ljumna förväntningar på TOR.)

    Hursom, jag tycker att en recensent skall betygsätta den upplevelse ett spel gett henne eller honom, sammantaget sett. Om till exempel oförtjänt hype påverkar den upplevelsen är det inget konstigt att det påverkar betyget. En recension är 100% subjektiv, så…

  8. EmmyZ 20 oktober 2010 at 19:56 #

    @Spel-Malmer: Som jag skrev på din blogg måste jag ändå säga att 8/10 ju är ett riktigt bra bety :-)

    @Maria, -STR/+CHA: Det är ju bra att följa det som fungerar för en själv. Om du vet att dina kompisar vet vad du gillar, ja då är det ju bara att utnyttja hänsynslöst :p

    @Lunandrez: Jag tycker också att det är otroligt svårt att sätta betyg, och det är kanske därför jag funderar kring just det här. Jag vet inte hur många gånger jag pendlat mellan betyg från 6 till 9 under spelandets gång. Och då känner jag alltid att jag satt fel betyg när jag väl bestämt mig. Och på tok för ofta funderar jag veckor efter att betyget satts om det var rätt eller fel.

    @Oskar Källner: Om alla bara läste artiklarna istället för att stirra sig blinda på betyget så vore det riktigt bra. För där kan man som sagt belysa det positiva och det negativa. Men jag tror tyvärr att de allra flesta bara läser betyget och utifrån det bestämmer sig för att köpa eller inte köpa.

    @Henke (spelgubben): Haha, ja då är det ju enkelt :p Bra betyg = skitspel och skitbetyg = bra spel :p

    @Mattias och @David: Visst är det svårt att undvika förväntningarna. Som ni säger är vi bara människor och subjektiva tyckare. Jag funderar bara på om recensenter ens reflekterar över att de blir påverkade åt det ena och det andra hållet. Jag tror inte att jag gör det alla gånger, och det är därför jag undrar.

    Sedan får man väldigt gärna väva in sina förväntningar i recensionen om man är medveten om dem och förklara vad det var som inte levde upp till förväntningarna och varför spelet får ett bättre eller sämre betyg än man hade hoppats kunna ge.

    Men det jag vill komma fram till är att jag nog inte gillar betygssystem alls. Folk stirrar sig blinda på siffran och glömmer innehållet. Jag gillar systemet:

    1. Köp
    2. Testa
    3. Skit i det
    ;)

  9. Jesper aka @hadirajan 20 oktober 2010 at 22:43 #

    Lite sen kommentar men jag håller helt och hållet med dig Emmy, överhype har existerat alldeles för länge.. och jag tror som sagt inte att det enbart kommer ut i recensioner där folk inte får den upplevelsen de trodde de skulle få.. allt startar så mycket tidigare med den offantliga tsunami av förhandstittar, rykte, art work bilder och teasers som sållas ut över alla spelare idag.

    Personligen så fick jag nog för några år sedan då jag varit en tok för alla nyheter som gick att gräva upp.. jag slutade tvärt med att läsa något om spel utan tittade enbart på release listan för den kommande månaden och inget annat.. och för en gångs skull så var jag faktiskt nöjd..
    Nöjd är ett ord som många förmodligen glömt sedan väldigt länge, nöjd med vad man har framför sig just nu och inte en längtan till det som kommer snart, det är inte ofta den känslan infinner sig.. förmodligen ännu mindre bland er spelrecensenter..

    Hur ofta kan ni säga att ni inte färgas av den där känslan i magen om det där spelet som snart kommer när ni sitter och spelar ett helt annat spel.. dras det inte paralleller till vad som komma skall och om det kanske egentligen borde vara lite bättre än det ni spelar just nu?

    Så kände jag i alla fall, jag var aldrig nöjd utan törstade alltid efter något annat.. ett resultat var att spelen blev påbörjade men efter en vecka så var de nästan bortglömda igen..

    Hmm.. väldigt långt inlägg.. men jag vill bara säga att jag håller med dig helt klart och jag tror att recensionen i sig är bara ett litet exempel av vad som kan gå fel. All hype som kommer ut till stackars spelintresserade i förväg skadar förmodligen dem lika mycket som er spelrecensenter…

  10. Tommy Håkansson 21 oktober 2010 at 11:32 #

    Jag känner ofta att recensenter ger ett spel ett betyg lite för vad det förväntas få. Om man är tidigt ute och sätter 7/10 på ett superhypat spel kommer man ju råka i onåd hos många fanboys, och det får nog många att omedvetet eller medvetet var lite snällare mot stora titlar. Lyckligtvis långt från alla dock.

  11. EmmyZ 23 oktober 2010 at 22:37 #

    @Jesper aka @hadirajan och @Tommy Håkansson: Och samtidigt är det ju skitsvårt att bortse från hypen med tanke på hur mycket det snackas i sociala medier, hur mycket reklam som slängs ut och hur mycket man bara känner att man egentligen vill kolla på trailers och annat. Så är jag i alla fall :-) Jag försökte exempelvis låta bli att titta på filmer av GW2 för att jag inte har tid med ännu ett MMO. Och vad gör jag? Nu är jag dödspepp :p

Trackbacks/Pingbacks

  1. Spel-Malmer » Låt ingen stjäla din spelupplevelse - 20 oktober 2010

    [...] Andra avskyr spelet. Familjenspel skriver på sin blogg idag ett försvarstal för Heavy Rain och EmmyZ bloggar om överhypning och risken att vissa spel under eller övervärderas baserat på sin hype. [...]

  2. Ett försvarstal « Familjenspel - 21 oktober 2010

    [...] Läs också: Spel-Malmer: Låt ingen stjäla din spelupplevelse EmmyZ – Risk för överbetyg? [...]

  3. BitGarden - 22 oktober 2010

    [...] anledning av veckans blogginlägg om vikten av den egna upplevelsen och hur hypen kring ett spel kan påverka detta kände jag att ett behov av att fabulera lite kring just den subjektiva bilden av ett spel. [...]

Kommentera

Länka till ditt senaste inlägg