Därför tas speltjejer inte på allvar

Jag, och många andra, har många gånger sagt att spelutvecklare måste sluta sätta könsstämplar på sina produkter. Att de måste sluta vara sexistiska och könsinriktade i sin marknadsföring. Att de måste förstå att alla spel kan vara för alla.

Killar gillar också The Sims. Tjejer gillar också Call of Duty. Killar kan älska att leka med hundar i Nintendogs. Tjejer kan älska att såga sönder fiender i Gears of War. Och även om det kanske är fler tjejer som spelar ”tjejspel” och fler killar som spelar ”killspel” så finns det ingen anledning att dela upp oss som tjejspelare och killspelare. Tjejer måste ha rosa. Killar blått. LÄGG NER!

Därför skär det i hjärtat när jag ser exempel på hur horribelt fel vissa tänker. Och jag trodde först att det var ett skämt när jag såg spelet Girl Wars på appStore (tack Mike för länken). Beskrivningen av spelet lyder:

Start off as a regular girl and work your way up the ranks to become an Girl Wars diva! Invite your friends to join your crew and complete exciting quests! Buy awesome clothes & accessories, buy real estate and exotic cars. Rule the iphone, diss your rivals, collect the most clothes and win!

Nu tänker jag inte racka ner på spelet i sig. För jag anser också att det finns plats för alla typer av spel på marknaden. Allt från små gulliga spel till hårda actionfyllda monster.

Nej, problemet i det här fallet är att utvecklarna riktar sig enbart till tjejer. Och detta med ett spel med ett typiskt stereotypt tjejintresse. Kläder. Och sen lägger man in lite actionbetonade moment i form av catfights?

Med stora CAPS skriver utvecklarna:

THE FIRST MASSIVELY MULTI PLAYER ONLINE GAME ON THE iPhone AND iPod touch FOR GIRLS ONLY!!!!

För det första är det diskriminerande på det sätt att man väljer att stänga ute killar som kanske är intresserade av spelet i fråga. Och för det andra sänder det ut signalen att det ÄNTLIGEN finns ett spel som verkligen är till för tjejer. Nu kan ni tjejer också få spela spel. Och hålla på med sånt ni gillar.

Jag kommer att tänka på en dialog från Fucking Åmål.

- Vad är det vi inte förstår?

- Nej men typ så här mobiltelefoner.

- Förstår vi inte mobiltelefoner?

- Nämen typ så här teknik, sport, bilar, porrfilm…

- Du är ju dum i huvet!

- Va faaen då, det är väl inte så konstigt, det finns ju saker som ni är grymma på som inte vi fattar något av.

- Som vadå tex.

- Smink.

- Smink? Vadå tror du vi sitter och sminkar oss hela dagarna?

- Men inte vet jag?

- Typ så här utseende och så där, kläder sådär, och så smink och grejer, göra er fina och sådär.

Så länge spelutvecklare (och det här gäller egentligen alla branscher som dras med jämställdhetsproblem) fortsätter att sätta könsstämplar på sina spel och underskatta tjejers intresse för helt vanliga normala spel så kommer branschen aldrig att bli jämställd.

Året är 2010. Allt är inte blått och rosa. När ska detta enkla budskap tas på allvar?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

, , , ,

About EmmyZ

"I used to blog twice every day, but then I took an Arrow in the Knee"

Spelar just nu: Skyrim (360), Alan Wake (360) Crisis Core (PSP), Old Republic (PC).

18 Responses to “Därför tas speltjejer inte på allvar”

  1. Aftonstjaerna 16 augusti 2010 at 21:58  (Quote) #

    Bra inlägg i debatten Emmy.

    Så länge som barn uppfostras i hem och förskolor på det traditionella sättet så kommer vi aldrig ifrån det här. Alltså måste vi börja nu för att kunna se vad det kommer att skörda om 25 år när dagens barn är spelutvecklare.

    Tyvärr så har jag ett yrke som dagligen bekräftar att människor är idioter och uppfostrar sina barn totalt fel. Ett exempel är en mamma och en dotter som köpte ett par skor utan skolåda. Frågade om vi hade några skolådor och jag tog fram två stycken som jag hade lediga. Den ena var en söt hello kittylåda och den andra en bakuganlåda. Barnet ville ha bakugan för den såg coolast ut medans mamman envisades med att övertyga barnet att hello kitty lådan var mycket sötare och finare. Tyvärr är inte det här en berättelse som är unik, utan den är tyvärr väldigt vanlig och det känns väldigt sorgligt att se detta utspela sig framför sig.

    Alla måste dra sitt strå till stacken för att det ska bli en ändring och jag tycker att du och några andra bloggerskor gör ett fantastiskt jobb för att ändra på attityderna i den svenska spelbranschen. Keep up the good work!
    Aftonstjaerna skrev senast [type] ..Viljan att kunna spela svåra strategispel

  2. Ludde Lundblad 16 augusti 2010 at 22:22  (Quote) #

    Alltså Emmy, jag blir lite rädd när du låter så här arg ;) Men (än en gång) har du något otroligt vettigt att säga :)

  3. Henke (spelgubben) 16 augusti 2010 at 22:39  (Quote) #

    Jag tror likt Aftonstjaerna att det bekymmret ligger redan på dagisnivå eller tidigt i livet.

    Kliv in på vilken förskola som helst och man kan vid första anblicken anmärka på att alla tjejer är klädda i rosa och alla killar i blått. Tjejerna leker med dockor och killarna med bilar. Som förälder är det nog lätt att man faller in i dessa ”mönster” per automatik. Jag är inte felfri på den punkten heller när det gäller min egna dotter.

  4. blutt 16 augusti 2010 at 22:40  (Quote) #

    Gillar din starka drivkraft för att försöka radera bort just ”Pojke och flicka”-normen! Jag brukar aldrig kommentera om jämställdhet då detta är en väldigt stark fråga, och jag har ofta svårt att formulera mig på rätt sätt. Dock kan jag säga att jag tycker själv att det börjar bli lite för mycket, och när jag väl får barn ska jag iaf försöka uppfostra ungen så neutralt som möjligt, men det verkar inte så lätt märker jag?

    Utav dina bilder o dömma så har faktist din dotter mest rosa/lila kläder på sig ju?? Och varför valde du en rosa laptop framför tex den vita, som i mitt tycke är lite mer könsneutralt?

  5. Monika 16 augusti 2010 at 22:58  (Quote) #

    Samtidigt kan man inte skylla allt på uppväxt och föräldrar. Det är vuxna utbildade människor som utvecklar spel.

    Förstår hur ni tänker men det kommer tyvärr alltid finnas folk som värnar om nuvarande könsroller.

    Vill man ga något gjort så… Ja ni vet hur det går ;)

  6. Monika 16 augusti 2010 at 23:02  (Quote) #

    För övrigt jättebra inlägg. Är så arg över könsroller just nu. Sitter och läser en bok om manlig gruppdynamik för att bli klokare.

  7. Monika 16 augusti 2010 at 23:09  (Quote) #

    Sen så måste inte barn vara könlösa varelser. Flickor ska inte behöva bli pojkflickor.
    Och vad barnen vill leka med är Väldigt olika. Försök finns med förskolor som väljer bort bilar och dockor och har andra leksaker men det tar inte bort förskolelärarnas invanda sätt att agera med barn – könsroller.
    Snarare behövs fler män inom fölrskola, läraryrket och hemma med barnen.

  8. Aftonstjaerna 17 augusti 2010 at 7:17  (Quote) #

    Monika, lär man ett barn genom hela dess uppväxt att rosa enbart är för tjejer så är det invant i ryggraden när barnen är ”vuxna”. Jag vet dock inte själv hur spelutbildningarna ser ut. Men jag tror inte de innehåller en stor mängd genuskunskap i vilket fall som skulle kunna ”tvätta” bort detta otyg som könsfärger är.

    De som värnar om nuvarande könsroller är helt enkelt vuxna människor som har blivit intutade dessa könsroller som barn av föräldrar, förskolelärare, andra vuxna samt deras idoler under deras uppväxt.

    Angående att ta bort vissa leksaker på förskolor tycker jag personligen är åt skogen felaktigt. Blir riktigt upprörd när jag hör det trots jag vet om fenomenet. Det är ett slött sätt av lärarna att försöka lösa ett problem genom att gömma det. De skall istället aktivt visa för barnen att flickorna visst kan leka med bilarna och pojkarna visst kan leka med dockorna. Då ställs problemet med val av leksak hemma hos deras kompisar med föräldrar som kanske inte alls tänker genus utan bara har dockor om det är en flicka och bilar om det är en pojke.

    Du sätter i slutet huvudet på spiken tycker jag med en jämnare könsfördelning i hemmet och skolan eftersom om barnen bara ser kvinnor i dessa omhändertagande situationerna så kommer de att få den uppfattningen att mamma plåstrar om dem medan pappa lagar bilen eller vad det nu kan vara han gör eftersom han inte är hemma.

    Sedan angående könsneutrala färger. Jag tycker inte att man skall välja bort rosa och blått i förmån av tex vit. Det som det handlar om är att vi måste ”tvätta” bort könsmärkningen på färgerna eftersom det är två mycket vackra färger som tyvärr har kommit lite snett i deras liv. Jag vill kunna sätta på både rosa och blått på mina barn någon gång i framtiden utan att få kommentarerna vilken söt flicka och vilken cool kille, utan att de ens vet om det är en pojke eller flicka.
    Aftonstjaerna skrev senast [type] ..Viljan att kunna spela svåra strategispel

  9. Lisa 17 augusti 2010 at 9:04  (Quote) #

    Håller helt med Aftonstjaerna. Och det vi med små hemma faktiskt kan göra är att dela på föräldrardagarna. Jag kan för allt i världen INTE förstå att man inte delar lika på sina dagar. Själv är jag student och får inte in många kronor på kontot, min sambo jobbar heltid med bra lön så visst, vi skulle ha det så mycket bättre ställt om vi valde att jag skulle vara hemma hela tiden. MEN pengar är inte allt. Min sambo OCH mitt barn måste få samma chans till att lära känna varandra som jag fått. Jag blir arg när jag får höra att mamman är hemma hela tiden med barnet. Alla väljer själv hur man vill göra, visst, men att sen klaga över känsroller? Det är ju ett så enkelt steg som skulle göra SÅ mycket. Det är vi som fostrar våra barn, vi vill ju att de ska lära sig jämn könsfördelning. Att dela lika på sina föräldrardagar är kanske första steget?
    Nu hamnade jag lite off topic men jag brinner verkligen för det här :)

  10. Familjenspel 17 augusti 2010 at 9:27  (Quote) #

    Emmy: Som jag har kämpat med min dotter om just det här med vad tjejer får göra och hur dom ska vara kontrat mot hur killar ska/få vara.

    På dagis hörde jag flera saker om min dotter, att hon inte skulle leka med bollar för det var det killar gör. Hon har själv sagt saker som att tjejer spelar inte TV-spel osv..

    Jag har fått kämpa för att hon skall våga vara annorlunda och till viss del har jag väll lyckats. Hon är en tävlingsinriktad tjej (enligt samhället inte en accepterad egenskap hos tjejer, om man inte håller på med sport) hon ska helt enkelt vara bäst på allt hon gör.

    Hon spelar spel, inte bara spel som marknadsförs till tjejer utan hon spöar pappa hårt i tex Soul Calibur IV.

    Om man som man och kvinna i hemmet ser till att dela på sysslor, och presentera en jämlik bild redan i hemmet tror jag detta bidrar till att ge ens killar och tjejer en bättre uppväxt.

    Puh, känns som det blev ett splittrat inlägg men ni förstår vad jag menar iaf :)

  11. Monika Nilimaa 17 augusti 2010 at 18:19  (Quote) #

    Problemet är att även om man verkligen går in för att inte ”uppfostra sitt barn till en typisk tjej” så påverkas barnen konstant av allt runt omkring ändå.

    Jag blev riktigt deppig i helgen när min femåring skuttade omkring och sjöng med pipig röst. Frågade varför hon inte använder sin ”vanliga röst istället”… Nä för så låter ju inte prinsessor tyckte hon. Tog mig en evighet att övertyga henne om att hennes egna röst var finare än nån ljus tillgjord.

  12. EmmyZ 17 augusti 2010 at 18:38  (Quote) #

    @Aftonstjaerna: Det där är något jag försöker tänka aktivt på. Vill min dotter leka med bilar får hon självklart göra det. Och att aktivt säga till barnet att de INTE får leka med vissa leksaker är ju helt sjukt.

    @Ludde Lundblad: Jag kan bli riktigt farlig ska du veta Ludde :p

    @Henke (spelgubben): Ja jag tror också att det lätt att falla i könsfällan. Vi är ju själva fostrade av samhället på det viset. Så det jag kan göra är att försöka tänka mer aktivt på vilka normer jag för över på min dotter.

    @Monika: Nej, man ska ju självklart inte uppfostra barnen till att bli helt könlösa. Att sätta på en klänning på en kille är kanske till att ta i, även om jag vet folk som låter sina söner gå i klänning om de vill. Och tekniskt sett är det väl egentligen inte fel, även om det är märkligt i vårt samhälle. Men just det där att barnen ska få leka med vilka leksaker som helst tror jag är väldigt viktigt. Och som du säger att det finns lika många män och kvinnor i förskolan och i skolan.

    @Lisa: Det här med att dela på dagarna håller ju i alla fall på att bli bättre och även om jag tycker att varje familj ska få bestämma själva så är det på något vis bra att staten går i och ställer vissa krav eller morötter som det är idag. Men samtidigt vill jag som sagt att det ska vara upp till varje familj. För på samma sätt som kvinnan ska kunna vara hemma hela tiden bör mannen få möjlighet att vara hemma hela tiden (även om det kanske är svårare åt det hållet).

    @blutt: Det är absolut inte lätt att vara neutral och ibland kommer jag på mig själv. Men jag försöker verkligen att vara neutral. Bland annat inreder vi Neelas rum i både blått och rosa just nu för att det är två fina färger som passar fint ihop. Att hon har haft mycket rosa och lila kläder på sig beror mycket på att hon fått en hel del kläder av vänner och släkt och där är det ju svårt att påverka vilka kläder de köper. Och jag förstår dem, för utbudet i affärerna ser ju också ut så. Rosa kläder på tjejavdelningen och blå på killavdelningen.

    Men jag försöker att ha alla sorters färger på kläderna till Neela. Hon har såväl blå som svarta, röda, lila och rosa klänningar. Samma med mössor, tröjor och byxor. Att jag köpte en rosa laptop berodde på att jag tyckte att den var lite roligare än att bara ha svart (vit fanns inte till det priset där jag köpte datorn) och hade den funnits i blått hade jag gärna tagit en sådan. Blått är min favoritfärg. Men visst är det svårt. Kände att jag blev tvungen att skriva ett helt inlägg om det :-) http://www.emmyz.net/morsan/?p=155

    @Familjenspel och @Monika Nilimaa: : Ja ett av problemen är verkligen att man inte kan påverka hela samhället även om man försöker påverka sitt barn. Och skulle man nu vilja klä sin son i en rosa klänning så anses man vara konstig. Jag misstänker att det här är något jag kommer att få kämpa med under hela min dotters uppväxt och kanske få konstiga blickar av folk på stan ifall jag låter en eventuell lillebror gå i rosa ärvda Neela-kläder.

  13. Ina (NG+) 18 augusti 2010 at 9:18  (Quote) #

    Extremt vettigt inlägg Emmy! Men kommentarerna är verkligen sjuuukt intressanta att läsa. Detta är en av anledningarna till att jag inte vill ha barn, jag skulle inte klara av könsrollsgrejen helt enkelt.

  14. Anton 18 augusti 2010 at 12:45  (Quote) #

    @Aftonstjaerna:

    Sånt där är så jävla obehagligt. Att det FORTFARANDE finns idioter som uppfostrar sina barn på det sättet. Jag älskade rosa (gör det fortfarande). Jag älskade lack och glitter och hatade allt som hade med sport och motorer att göra. Mina föräldrar brydde sig aldrig om sådant utan koncentrera sig på att uppfostra mig för vad som var rätt och fel. Alltså, sunda värderingar och ja ni vet. Sånt som man SKA uppfostra sina barn med.

    Däremot var det aldrig snack om att jag inte fick sminka mig, leka med ”tjejiga” dockor etc. Det skötte mina dumma grannar så pass bra ändå och många av de killar och tjejer är riktigt inskränkta människor idag.

    Så jävla trist.

    BTW: Jag har en sån där rosa handkontroll. Försöker hitta en blå men ännu inte fått tag i en! UNISEX, UNISEX!!

  15. EmmyZ 18 augusti 2010 at 20:40  (Quote) #

    @Ina (NG+): Ja jag håller med. Det här med könsrollerna är väldigt intressant och man känner verkligen ansvaret nu när man satt ett barn till världen.

    @Anton: Det borde ju inte vara fel att gilla det man gillar, vare sig man är tjej eller kille :(

  16. @ficklampa / nvrmnd 18 augusti 2010 at 21:28  (Quote) #

    Mycket bra artikel. Less på könsrollerna, som att gaming bara vore något som bara är för killar… lägg i både kvinnliga och manliga karaktärmodeller, kan ju knappast vara något direkt svårt eller kostsamt. Och inte heller lär det påverka spelets handling eller utspelande speciellt mycket.

    Hörde något om WCG eller vad det var som även hade olika ligor för killar och tjejer, med motiveringen att tjejer inte hade haft lika lång tid att lära sig spelet bara för de inte kommit i kontakt med det tidigare i livet. Eller något sådant… Känns ju kanske vettigare att skicka elitlag då som får mötas i en unisex-tävling än att ha en killtävling där alla toplag spelar, och sen en tjejtävling med några elitlag och lite nybörjare fightas, eller? Kanske tänker helt fel, bolla tillbaka…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tweets that mention Därför tas speltjejer inte på allvar | EmmyZ -- Topsy.com - 16 augusti 2010

    [...] This post was mentioned on Twitter by Ina and Emmy Z Lindkvist, Emmy Z Lindkvist. Emmy Z Lindkvist said: Tackar @dermike för länken och gnäller lite mer om jämställdhet och diskriminering på bloggen. http://bit.ly/cPfhs1 [...]

  2. Sent ska syndarna vakna « Spelgubben - 17 augusti 2010

    [...] killar som gillar att ni är med i spelvärlden. Stort hallå till: Pixelviking, Ina NG+, Ariez, EmmyZ, Xboxflickan, GamingMama, -STR/+CHA, Victoria [...]

Kommentera

Länka till ditt senaste inlägg